چگونگی ایجاد نیروی دریایی نوین ایران
تاریخ ایرانیان
تاریخ و تمدن ایرانیان از گذشته تاکنون و زندگی نامه ی اشخاص مختلف

چگونگی ایجاد نیروی دریایی نوین ایران

تیمورتاش

تیمورتاش

تیمورتاش در ماموریت محرمانه و حساس – چگونگی ایجاد نیروی دریایی نوین ایران


رضاشاه پهلوی در اپریل ۱۹۲۸ (فروردین ۱۳۰۷) و در جریان نوسازی ارتش و تقویت بنیه نظامی ایران، تصمیم به ایجاد یک نیروی دریایی برای وطن گرفت، ولی از انگلیسی ها بیم داشت که کار شکنی کنند.

به نوشته مورخان تحولات جنگ جهانی دوم، وی در اجرای این تصمیم خود، در آن ماه در جستجوی فردی مطمئن برای اعزام به اروپا و تماس با موسولینی رهبر ایتالیا بود. در آن زمان، رضاشاه جز به عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار خود به رجل دیگری اعتماد نکرد. تیمورتاش ظاهرا به نام دیدار دوستانه و حسن نیّت از اروپا، به این قاره رفت و [برای آنکه جلب توجه نکند] پس از پرسه زدن در چند کشور وارد رم، شهر مورد نظر خود شد و نیات رضاشاه را برای موسولینی تشریح کرد و رهبر ایتالیا که آماده شنیدن تصمیمی نظیر ایستادگی در برابر سلطه دیرپای انگلستان بر منطقه خلیج فارس بود قبول کرد که شماری از افسران نیروی زمینی ایران را در ظاهر به عنوان آموزش فنون تازه «رزم پیاده» بپذیرد، و در ایتالیا به طور محرمانه به آنان آموزش دریایی دهد. بعلاوه، چند کشتی جنگی به ایران بفروشد.

ادامه در ادامه نوشتار


پس از بازگشت تیمورتاش به وطن در سپتامبر ۱۹۲۸، طرح محرمانه به تدریج به اجرا درآمد. افسران نیروی زمینی اعزامی به ایتالیا آموزش دریایی دیدند. پس از تکمیل دوره آموزشی، موسولینی چند ناو جنگی به ایران فروخت و این ناوها را به دست آن افسران سپرد که از طریق دماغه امید نیک (جنوب آفریقا) به ایران آمدند و به یکه تازی انگلیسی ها در آبهای ایران در خلیج فارس پایان دادند. در آن زمان، آبراه سوئز در کنترل انگلیسی ها بود و به همین سبب، کشتی های خریداری شده راه دور و دراز جنوب آفریقارا انتخاب کرده بودند. همین کشتی ها بودند که انگلیسی ها را از چند جزیره ایرانی در خلیج فارس بیرون کردند و چند پایگاهشان از جمله «باسعیدو» را بستند. ولی در جریان توطئه اشغال نظامی ایران، در آگوست و سپتامبر ۱۹۴۱ (شهریور ۱۳۲۰) به دست انگلیسی ها افتادند و با افسرانشان منهدم و یا مصادره شدند.

گفته شده است (شایعه و نه، اثباتا) که این ماموریت محرمانه تیمورتاش پس از رنجش او از رضاشاه، درز پیدا کرده بود و انگلیسی ها به جزئیات آن پی برده بودند و ….

   عکس زیر، موسولینی و تیمورتاش را در ملاقات سال ۱۹۲۸ نشان می دهد که دیداری عادی و تشریفاتی وانمود شده بود.

تیمورتاش و موسولینی

تیمورتاش و موسولینی

منبع:پارسیان دژ / تاریخ ایرانیان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 8 مهر 1392برچسب:چگونگی ایجاد نیروی دریایی, نوین ایران,تاریخ ایران,ایرانیان, :: 15:18 :: توسط : امیرحسین

درباره وبلاگ
سلام به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم لحظات خوبی را در اینجا سپری کنید واستفاده ی کامل را ببرید برای بهتر شدن وبلاگ نظر فراموش نشه مدیر وبلاگ: امیرحسین
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ایرانیان و آدرس iranian.history.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:








در اين وبلاگ
در كل اينترنت